Entheogenen, de poorten tot de goden

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Entheogenen, de poorten tot de goden

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 09 mar 2023 13:16Ik pis in me broek
Mijn welgemeende excuses! Het was beslist niet mijn bedoeling om die poort richting Goden spontaan te openen, want als ik voor mezelf mag spreken:
  • zonder broek aan is het ff luisteren naar mijn eigen gezeik veel melodieuzer!
bonifacius schreef:van het lachen!
Ojeetje, ik schreef het eigenlijk vol droefheid, maar ja:
Godfried Bomans schreef:Humor IS overwonnen droefheid!
Vandaar ook die tranen van het lachen?
bonifacius schreef:Beste post ooit dat ik op dit forum las!
Bedankt voor dat mooie compliment, althans,
zeg je daarmee vooral iets over die post of betreffende dit forum? :wink:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 09 mar 2023 13:17Misschien moet ik eens een snuifje gaan overwegen
Als jij kennis hebt van met een snuifje nemen als bijbaantje wat bijverdienen,
dan houd ik me warm aanbevolen!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

heeck schreef: 09 mar 2023 13:51 Je hoeft je uitwisselingen met Peter of Dikkemick niet tegenover mij te herhalen, want ze staan er al.
Ik heb van jouw aandachtig (en met open geest) lezen vermogen geen goeie indruk tot hiertoe, vandaar mijn herhaling. :wink:
Laatst gewijzigd door bonifacius op 09 mar 2023 14:44, 3 keer totaal gewijzigd.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

Re: Entheogenen, de poorten tot de god

bonifacius schreef: 09 mar 2023 13:10
Peter van Velzen schreef: 09 mar 2023 01:49 Er zijn in Nederland vorig jaar 28 mensen overleden aan het gebruik van psychedelia.
Peter, ik wacht op de gefundeerde (wetenschappelijke) onderbouwing van je stelling.
Zeg Peter, vooraleer je de moeite doet, als ik het over psychedelica heb, dan bedoel ik wel de klassieke die al in de oudheid werden gebruikt, zowel in het oude Griekenland (waarschijnlijk ook in de mysterie scholen van het oude Egyte) als in midden en zuid Amerika en dat altijd in ceremoniële setting.
Vandaar maar effe twee namen bij in gele kleur in de onderste "hallucinogene" cirkel gezet.
Ik heb het dus over mescaline, psilocybine en DMT. Eigenlijk dus maar over drie soorten. LSD tel ik al niet meer mee. Dat is als enige in de cirkel geplaatst door die Vlaamse toxicoloog die blijkbaar niet meer inspiratie had dan die éne soort.
Je moet dus geen moeite doen om drama's in de internet krant te zoeken en te tonen die zouden te maken hebben met ketamine, ibogaine (is al een party drug), PCP's en designer drugs of NPS (nieuwe psychoactieve stoffen) etc.

In de drie jaar dat ik nu ervaring mee heb met die drie soorten heb ik zowat 10 keer mee gedaan aan ceremonieën van 20 tot 40 personen elk. Ruw geteld heb ik dus een 300 personen ontmoet en die de morgen erop (ceremoniën zijn meestal 's nachts) geen zelfmoord gedrag vertoonden. Ik heb veel van die mensen ook meerdere keren ontmoet in die kringen en nooit gehoord van latere drama's met die of die deelnemer.
Mijn bevindingen komen dus overeen met die van Michael Pollan in zijn bestseller 'verruim je geest'.
Bijlagen
Drie stoffen die met ons brein iets doen - Onderdrukkende, Exciterende en Hallucinogene (uitleg over verschillende soorten drugs door universiteit van Vlaanderen) kopie met toevoeging.png
Laatst gewijzigd door bonifacius op 09 mar 2023 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

bonifacius schreef: 09 mar 2023 14:25
heeck schreef: 09 mar 2023 13:51 Je hoeft je uitwisselingen met Peter of Dikkemick niet tegenover mij te herhalen, want ze staan er al.
Ik heb van jouw aandachtig (en met open geest) lezen vermogen geen goeie indruk tot hiertoe, vandaar mijn herhaling. :wink:
Laat het toch maar na als je gelezen wil worden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
bonifacius
Diehard

HierEnNu schreef: 09 mar 2023 13:54
bonifacius schreef: 09 mar 2023 13:16Ik pis in me broek
Mijn welgemeende excuses! Het was beslist niet mijn bedoeling om die poort richting Goden spontaan te openen, want als ik voor mezelf mag spreken:
  • zonder broek aan is het ff luisteren naar mijn eigen gezeik veel melodieuzer!
=D> :lol:
bonifacius schreef:van het lachen!
Ojeetje, ik schreef het eigenlijk vol droefheid, maar ja:
Ja, feitelijk is het een droevige zaak. Maar ja...
HierEnNu schreef: 09 mar 2023 13:54 Vandaar ook die tranen van het lachen?
Die waren van de lol over de herkenning. Ik had namelijk 8 jaar geleden al dezelfde indruk opgedaan van dezelfde deelnemer en stel sinds mijn opnieuw deelnemen hier vast dat er geen verandering is opgetreden bij betreffende persoon maar wou geen berisping krijgen van de forumleiding dat ik te veel op de man speelde bijvoorbeeld.
Jouw recht voor de raap geschreven post, ik lees em nog is met plezier, drukte dan uit wat ik ook dacht maar (nog) niet wou schrijven.
HierEnNu schreef: 09 mar 2023 13:11 Kom op dikkemick!
Tel al die tijd eens op die je 'overhoudt' als je stopt met het als stoorzender trollen in topics die je niet/nauwelijks interesseren en/of stopt met het bulliën van gelovigen? Als je vervolgens daar de helft van in topics stopt waarvan je weinig of geen kennis hebt door daar vooral te lezen/kijken/luisteren, hoeveel halve uurtjes zou je dan over houden voor echt leuke hobbies?
Of zelfs voor een bijbaantje? :mrgreen:

Hoe 'stiller' je zelf wordt, des te beter/meer je zelf kunt 'luisterbegrijpen'.
:lol: :lol: :lol:
bonifacius schreef:Beste post ooit dat ik op dit forum las!
Bedankt voor dat mooie compliment, althans,
zeg je daarmee vooral iets over die post of betreffende dit forum? :wink:
Over je post.
Ik voel me op dit forum met de vele "kop-energie" eigenlijk niet thuis. Daarmee ben ik hier 8 jaar niet meer geweest.
Vanzelfsprekend scheer ik niet alle mensen die zich vrijdenker noemen over dezelfde kam. Net zoals in andere geloofsystemen zijn er gematigden en extreme vrijdenkers.
Een Sam Harris bijvoorbeeld, vind ik best aangenaam en interessant om naar te luisteren. Ik ben eigenlijk niet zeker of hij zichzelf als vrijdenker beschouwd. Kan iemand dat bevestigen?
Ik vind hem hier nog is al googlend, weer wijs en aangenaam uit de hoek komen zie..

@dikkemick: Lijken en luisteren naar Sam Harris joh!
Laatst gewijzigd door bonifacius op 09 mar 2023 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 21 mei 2021 11:03 Ok, misschien past het niet in deze topic. Maar hier is een interessant interview met neurowetenschapper Sam Harris, die agnostic blijkt te zijn met betrekking tot een materialistisch vs idealistisch standpunt. Ook hij spreekt fascinerend over psychedelica tijdens het interview:

Oh, ik zie dat jij Harris ook al aangehaald had. :wink:
Deze video zag ik enkele dagen geleden. Meer dan drie uur lang zeg. Ben tot in 3/4 geraakt. Ik ga hem verder kijken.
Ik vind hem wel passend in dit topic.
bonifacius
Diehard

dikkemick schreef: 09 mar 2023 09:34 Nogmaals: Adviseer je dit je kinderen? Hoe jeugdig moeten we hiermee beginnen?
Nu dat je je wat redelijker opstelt zal ik je vraag persoonlijk beantwoorden.
dikkemick schreef: 09 mar 2023 09:34 Nogmaals: Adviseer je dit je kinderen?
Absoluut niet.
Ik adviseer niemand om psychedelica te nemen, alhoewel zou jij het wel is kunnen gebruiken om je denken door te smeren zodat er terug wat neuroplasticiteit ontstaat in je brein.
dikkemick schreef: 09 mar 2023 09:34 Hoe jeugdig moeten we hiermee beginnen?
Het is totaal geen kwestie van moeten, op geen enkele leeftijd!
En net als Michael Pollan vraag ik me zelfs of die bijzondere moleculen niet verspild zijn aan de jeugd.
Lees dit fragment uit zijn boek...
‘…ik vraag me de laatste tijd af of die bijzondere moleculen niet verspild zijn aan de jeugd, of ze ons in een latere levensfase, wanneer het cement van onze geestelijke gewoonten en ons dagelijkse gedrag is uitgehard, niet veel méér te bieden hebben.
Carl Jung heeft eens geschreven dat het niet de jongeren maar mensen van middelbare leeftijd zijn die behoefte hebben aan ‘spirituele ervaringen’ om ze de tweede helft van hun leven door te helpen.
Tegen de tijd dat ik veilig de vijftig gepasseerd was, leek het leven zich voort te bewegen via een paar uitgesleten maar comfortabele sporen: een lang en gelukkig huwelijk en een even lange en bevredigende carrière. Zoals ieder mens had ik enkele betrouwbare mentale algoritmes ontwikkeld voor alles wat het leven me te bieden had, zowel privé als op mijn werk. Ontbrak er nog iets in mijn leven? Ik zou het niet weten, althans niet tot ik iets hoorde over het nieuwe onderzoek op het gebied van psychedelica en ik me begon af te vragen of ik misschien had verzuimd op te merken dat deze moleculen een hulpmiddel konden zijn om de geest te begrijpen en wellicht te verruimen. 

Door de volgende drie gebeurtenissen raakte ik ervan overtuigd dat dat laatste inderdaad het geval was.
In het voorjaar van 2010 verscheen er een groot artikel op de voorpagina van de New York Times met als kop: 'hallucinogens have doctors tuning in again’ (Hallucinogenen wekken opnieuw belangstelling artsen).
Daarin stond dat onderzoekers hoge doses psilocybine – de werkzame stof van paddo’s – aan terminale kankerpatiënten hadden gegeven als manier om ze bij de naderende dood te helpen omgaan met hun ‘existentiële onrust’.
Die experimenten, die gelijktijdig plaatsvonden aan de Johns Hopkins University, de ucla en de New York University, vond ik niet alleen onwaarschijnlijk maar ook krankzinnig.
Als ik een terminale diagnose zou hebben gekregen, zou het nemen van psychedelica – dat wil zeggen, de controle over mijn geest opgeven en in die psychisch kwetsbare staat recht de afgrond in kijken – het laatste zijn wat ik zou willen.
Toch zeiden veel vrijwillige deelnemers dat ze door die enkele, begeleide psychedelische ‘reis’ hun kanker en het vooruitzicht te gaan sterven heel anders waren gaan zien.
Sommigen zeiden zelfs dat ze hun angst voor de dood helemaal hadden overwonnen. De redenen die ze voor die transformatie gaven waren intrigerend maar ook enigszins ongrijpbaar. ‘Individuen stijgen uit boven de primaire identificatie met hun lichaam en ervaren een toestand waarin ze vrij zijn van hun ego,’ beweerde een van de onderzoekers. Ze ‘keren terug met een nieuw perspectief en een diepgevoelde aanvaarding’.'

Fragment uit boek: ‘Verruim je geest’
Michael Pollan
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Op medicinale grond heb ik totaal geen aversie tegen welk middel dan ook. Als iemand niet weet om te gaan met een naderend einde, slik, spuit en snuif wat je wilt.
Maar om op latere leeftijd op zoek te gaan naar ...... Wat? Jezelf? Het hogere? De geest te verruimen? Waarom? Wat is er mis? Ga daar naar op zoek. Wil je existentiële verruiming, lees boeken, luister muziek, ga wandelen. Spoor de oorzaak van je onvrede op en doe er iets aan. Dit klinkt als vluchten in de drank, nicotine, psychedelica.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

dikkemick schreef: 09 mar 2023 16:03 Dit klinkt als vluchten in de drank, nicotine, psychedelica.
ok, je beetje redelijkheid dat je toonde is alweer weg. Niet dat ik dacht dat de deur ver open zou gaan hoor, daar ben je te vastgeroest voor in je denken.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Vluchten kan wellicht het beste met cannabis, afgezien van andere "side-effects". De "geheugen-beïnvloedende kwaliteiten" maken vluchten mogelijk, als zijnde "je herinnert zaken minder goed".

Als je vanuit "persoonlijk bewustzijns-onderzoek"-perspectief c.q. psychonauten-perspectief "kijkt" dan geeft dat juist het besef dat je "met minder geheugen" dingen 'opnieuw' of 'anders' ziet/bejegent. Je ziet/kijkt namelijk anders doorgaans met je geheugen.

Dat kan met meditatie ook, maar kost veel meer moeite. En die "side-effects" zijn er niet.

Vluchten via psychedelica... daar kan ik zelf niets bij voorstellen eigenlijk, je wordt te vaak juist geconfronteerd met aspecten van jezelf. Het biedt je in potentie "een andere blik', via hele andere gedachtes en redenaties. Dat kunnen ook dingen zijn die niet prettig zijn dus. De gedachte dat je een "trip-sitter" nodig hebt is o.a. ook daarom. In mijn beleving is dat vooral belangrijk als je mentaal 'untrained' bent.

Dat kan met meditatie ook, maar kost veel, echt wel veel moeite. En die "side-effects" zijn er niet.

Maar het is dan ook de reden waarom sommigen vanuit het perspectief van "spirituele ontwikkeling" de entheogenen zien als een soort van "spirituele steroïden".

Use with care en met verstand.

Niet "omdat het leuk is",

Want dat is het niet.

My .2 cents.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
bonifacius
Diehard

chromis schreef: 09 mar 2023 16:41 ...
My .2 cents.
Knap geschreven chromis, zo is het helemaal. =D>
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bonifacius schreef: 09 mar 2023 09:45
dikkemick schreef: 09 mar 2023 09:34 Nogmaals: Adviseer je dit je kinderen? Hoe jeugdig moeten we hiermee beginnen?
Man, stel toch zo geen onnozele vragen! Hoe oud ben jij?
En kijk is wat verder dan je neus lang is. Ik heb hier al een reeks video's gezet waar je geen enkele interesse in toont en schreef gisteren nog dit...
Waarom beantwoord je de vraag niet?

En neen, video's posten komt niet in de plaats van antwoorden geven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

bonifacius schreef: 09 mar 2023 15:34 @dikkemick: Lijken en luisteren naar Sam Harris joh!
A: Gebruik dit soort middelen niet dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks.
B: Als je wilt experimenteren doe t onder "begeleiding"
C: middeltjes werken minder remmend dan bv mindfulness of yoga.
D: Harris gebruikte het mn uit nieuwsgierigheid en beaamde de werking van de stof.

Maar voorzichtigheid blijft geboden en als je je geest al ruim genoeg vindt, waarom dan die experimentjes? Waarom hier gaan promoten om dit te gaan doen/gebruiken?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

axxyanus schreef: 09 mar 2023 17:46 Waarom beantwoord je de vraag niet?
Amaai, amaai, de kunst van aandachtig kijken en lezen beheers jij ook al niet.
Allez vooruit, dan zal ik je op weg helpen.
zie...
bonifacius schreef: 09 mar 2023 15:56
Nu dat je je wat redelijker opstelt zal ik je vraag persoonlijk beantwoorden.
...
Plaats reactie