Anti-semitisme? ea. vragen en opmerkingen onderling.

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Mus
Diehard

Re: Anti-semitisme? ea. vragen en opmerkingen onderling.

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 13 apr 2025 20:20 Waarmee ik wilde zeggen dat me de mond gesnoerd wordt

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -7-oktober

Dus ja, het neemt toe!
Oh, sorry, ons wordt allemaal de mond gesnoerd, alleen jij hebt moeite met dat accepteren :wink:

En ja het neemt toe maar dat wisten we al, toch?
Dit lijkt mij geen feedback naar forumbeheer
Peter van Velzen
Laatst gewijzigd door Mus op 13 apr 2025 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Maria
Moderator

Re: Anti-semitisme?

Bericht door Maria »

appelfflap schreef: 13 apr 2025 18:14
Maria schreef: 13 apr 2025 12:26 Voor mij en voor de situatie van heden en de laatste jaren, sinds Gaza in 2007 een eigen bestuur heeft, valt Gaza niet meer onder gezamelijk bestuur met de Westeijke Jordaanoever.
Als je het specifiek wil hebben over de bewoners van de Gaza strook en niet over die van de laatst genoemde Palestijnse streek, dan kan dat niet anders dan het over Gazanen te hebben.
volgende bedneking(en)
de bewoners van gaza zijn palestijnen, hen identiteit verandert niet omdat er een ander bestuur is. oost-en west-duiters hebben heel lang onder een verschillend bestuur geleefd, het waren Duitsers
Ik ben Nederlandse, maar geboren en getogen in Brabant en woon nu in Zeeland.
klopt, net zoals de inwoner van gaza, uiteindelijk Palestijn is net zoals de inwoner uit de west-bank.
Jij hebt nooit in Gaza gewoond, maar voelt je vanuit je eigen verleden verwant met Palestijnen in het algemen.
Mus behoort nu eenmaal tot het Palestijnse volk, net zoals jij tot het Ndl'se volk behoort. Dit ondermijnen door de term palestijn neit te gebruiken voor inwoners van gaza is niet correct
Over de hele wereld, bij mijn weten, worden nu de inwoners van Gaza Gazanen genomen en dat is mi. ook de juiste benaming,
het klopt dat de westerse media dit doet maar dit is onjuist.
het gaat om alle Palestijnen, we gaan de Palestijnen in jeruzalem vanaf nu ook niet specifiek jeruzalemmers noemen, of de Palestijnen in de vluchtelingenkampen in Libanon, Jordanie of Syrie ook niet plots specifiek benoemen.

ook internationaal recht is overigens heel duidelijk
we praten over Palestijnen, neit over gazanen. unrwa helpt Palestijnen, ongeacht waar ze wonen
ICC, ICJ, ... praat over het palestijnse volk dat bestaat uit de inwoners van gaza, west-bank etc.
de staat palestina is westbank, gaza, ... dus Palestijnen

de term gazanen gebruiken is politieke framing dat past in het Israelische beleid om de palestijnen te verdelen. gaza staat niet los vd rest
Blijft, dat als je het over de nu in Gaza wonende Palestijnen, het meest logische is het over Gazanen te hebben.
Mijn motivatie hierover heb je kunnen lezen.

Ieder mag wat mij betreft een eigen mening hebben, Mus, jij en anderen, maar ook ik.
Dat is besproken met Mus en ik hoop dat deze discussie hier eindigt.
Het is mi. absoluut geen issue om er hier op Ft onenigheid over te blijven houden en niet elkaars standpunt hierover te respecteren, ook al ben je het er niet meer eens.
Peter van Velzen
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 13 apr 2025 16:38 Mus,

Hoeveel Israël topics zijn inmiddels gesloten en hoeveel zij-topics zijn er aangemaakt?
Dit alles omdat er maar geen consensus over de genocidale situatie lijkt te kunnen bestaan, terwijl over de nazi's dit geen problemen zou opleveren.
Ik moest deze opmerking ergens kwijt, vandaar! Misschien niet het correcte topic, maar dat zit op slot
Waarom ga je je ei niet ergens anders leggen, waar je eindeloos door kunt gaan en er geen probleem wordt gemaakt van da gevolgen van het elkaar het vel over het been blijven halen en elkaar figuurlijk te kiet uit te schoppen?
We zijn nu eenmaal een pluriform gezelschap.
dikkemick schreef: 13 apr 2025 20:20 Waarmee ik wilde zeggen dat me de mond gesnoerd wordt.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -7-oktober

Dus ja, het neemt toe!
Eé'n van de zeldzame keren dat je on topic iets meldt.
Als je het bij datzelfde onderwerp gebleven was in het oorspronkelijke topc en ook anderen niet had uitgelokt, was het topic wsl. nog steeds open.

Dus steek nu eindelijk eens je hand eens in eigen boezem, dat jij de voornaamste reden bent tot het steeds sluiten na weer opnieuw off topic heibel onderling
Peter van Velzen
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Re: Anti-semitisme?

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 11 apr 2025 01:50
HierEnNu schreef: Get your shit together woman!
En HierEnNu, Ik wil zeker door iemand als jij, degene die zo staat op de juiste aanspreektitel mbt tot zichzelf, graag worden aangesproken met mijn forumnaam Mus. Dus gelieve mij Mus te noemen en niet op een wat mij betreft neerbuigende toon aanspreken met ‘woman’

Bijvoorbaat dank.

Dat wist ik niet! Ik zie jou daar heel losjes mee omgaan en regelmatig deze en gene aanspreken met schat, lieve, lieverd en zulks meer. Best wel koddig dat informel amicale zo, al betwijfel ik of zulks op een discussieforum wel gepast is, persoonlijk heb ik daar geen enkele moeite mee.

Dat jij met mij persoonlijk om moverende reden moeite hebt is duidelijk en dat je onder andere daarom niet wilt dat ik je anders dan met Mus aanspreek, vind ik ook jouw goed recht! Zelfs al zou je het prima vinden dat ieder ander jou met ***Zelfcensuur*** aan mag spreken.
Ik zou hooguit een beetje jaloers worden en me achtergesteld voelen ...

Maar dat terzijde, want ik houd niet zo van dat passief aggressieve gejammer.
Laten wij twee het vooral zakelijk houden, daar ben ik ook voorstander van!

Ik sprak jou aan met jouw forumnaam Mus en dat weet ik niet alleen zeker omdat ik er vanuit principe naar streef zulks altijd te doen, maar omdat ik er om moverende redenen daar bij jou altijd extra goed op let! Zo ook in het onderhavige geval waar jij dit nu aankaart.
Kijk zelf maar naar de context van jouw selectieve citaat waarbij je die context wegliet:
HierEnNu » 10 apr 2025 23:02 schreef:
Voor degenen die geen Gazanen kennen,

Kom eindelijk eens op voor de belangen van die Gazaanse bevolking!
Gazanen, dat zijn mensen die in Gaza wonen en
daar al decennia lang onderdrukt worden door Hamas: @ Mus

Houd eindelijk eens op met jouw theater van de onschuldige onwetendheid!
In het recente verleden had jij het zelf voordurend over Gazanen, remember?
Staat letterlijk zo door jouzelf geschreven op dit forum!
  • Get your shit together woman!
Daar staat dus @ Mus, heel helder en duidelijk voor wie het wil zien!

Wat betreft het 'Get your shit together woman!', dat is een heel gewone uitdrukking die ik wel vaker gebruik en zover ik weet doen dat vele met mij over de hele wereld. Ik gebruik dat zeker niet neerbuigend zoals jij suggereert, maar als een verbale schop onder je reet vanwege het feit dat je hier iedereen theatraal en vol dramatiek de maat neemt vanwege het volledig legitieme gebruik van het woordje 'Gazanen', terwijl jijzelf tot voor kort het woordje 'Gazanen' zelf ook heel gewoon te pas en te onpas terecht gebruikte.

Waarom jij mij verwijt dat ik jou aanspreek met ‘woman’, omdat zulks
wat jou betreft dat een neerbuigende toon zou hebben snap ik helemaal niets van!
Ik meende gewoon dat jij een ‘woman’ bent, maar heb zulks toch ff gecheckt:
Mus » 20 feb 2025 09:49 schreef: :scissors:
Buiten het feit dat ik van Palestijnse afkomst ben
ben ik ook nog eens iets wat men vrouw schijnt te noemen
:scissors:
Neem me alsjeblieft niet kwalijk als ik dat verkeerd heb opgevat, ik heb
daar niet uit afgeleid dat jij je in één of andere gendertransitie bevond!

.
Sorry.jpg
Sorry.jpg (10.8 KiB) 491 keer bekeken
Peter van Velzen
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Mus schreef: 13 apr 2025 20:17
ChaimNimsky schreef: 13 apr 2025 19:16
Mus schreef: 23 mar 2025 10:55wat een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk

Deze woorden zullen door de meestenals antisemitisch worden beschouwd. Daarvoor zou je een waarschuwing verdienen maar we hebben besloten die niet te geven, omdat we noch jou, noch ChaimNimsky in deze discussie willen kwijtraken. Maar hou er rekening mee, als je weer eens "Bullshit" mocht menen te ontwaren. Er zijn ook joden die het Bullshit vinden.
Natuurlijk, de Joden - daarover hadden we het - "een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" noemen, is antisemitisch, net als "een schijtvolk" -- een term die je eveneens meerdere malen hebt gebezigd. Voor iemand wiens ouders in de late jaren '50 gevlucht waren omdat ze verjaagd waren door het Israelische leger van hun boerderij op de Westbank bij Hebron, kan ik me de emoties nog wel voorstellen, ook al waren de jaren '50 op vele plaatsen ter wereld net zo vreselijk. Maar het is een antisemitische opmerking.
Volgens mij heb ik post 1 al voldoende hier over gezegd, ik verwijs je bij deze dan ook terug naar die post. Hartelijk dank.
Ja, daar gaf je toe dat je het prima vindt dat je Joden - want daar hadden we het over - "een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" noemt, net als later "een schijtvolk", omdat een relatief klein gedeelte van dat volk jouw volk iets aan had gedaan. Dat is antisemitisme.

Nogmaals, voor iemand wiens ouders in de late jaren '50 gevlucht waren omdat ze verjaagd waren door het Israelische leger van hun boerderij op de Westbank bij Hebron, kan ik me de emoties nog wel voorstellen, ook al waren de jaren '50 op vele plaatsen ter wereld net zo vreselijk. Maar het zijn hoe-dan-ook antisemitische opmerkingen.
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 13 apr 2025 21:05
Mus schreef: 13 apr 2025 20:17
ChaimNimsky schreef: 13 apr 2025 19:16 Natuurlijk, de Joden - daarover hadden we het - "een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" noemen, is antisemitisch, net als "een schijtvolk" -- een term die je eveneens meerdere malen hebt gebezigd. Voor iemand wiens ouders in de late jaren '50 gevlucht waren omdat ze verjaagd waren door het Israelische leger van hun boerderij op de Westbank bij Hebron, kan ik me de emoties nog wel voorstellen, ook al waren de jaren '50 op vele plaatsen ter wereld net zo vreselijk. Maar het is een antisemitische opmerking.
Volgens mij heb ik post 1 al voldoende hier over gezegd, ik verwijs je bij deze dan ook terug naar die post. Hartelijk dank.
Ja, daar gaf je toe dat je het prima vindt dat je Joden - want daar hadden we het over - "een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" noemt, net als later "een schijtvolk", omdat een relatief klein gedeelte van dat volk jouw volk iets aan had gedaan. Dat is antisemitisme.

Nogmaals, voor iemand wiens ouders in de late jaren '50 gevlucht waren omdat ze verjaagd waren door het Israelische leger van hun boerderij op de Westbank bij Hebron, kan ik me de emoties nog wel voorstellen, ook al waren de jaren '50 op vele plaatsen ter wereld net zo vreselijk. Maar het zijn hoe-dan-ook antisemitische opmerkingen.
Ik verwijs je wederom terug naar post 1, ik ga me verder niet laten verleiden mee te gaan in jou anti-semitische gedachtengoed mbt mijn persoon. Wat ik vind is binnen de vreselijke context waarin ik ben opgegroeid op geen haar naar anti-semitisch te noemen. Wanneer die context er niet zou zijn zou je helemaal gelijk hebben maar zoals gezegd is die context er en heb ik als Palestijn het recht vinden wat ik vind al bevalt jou dat totaal niet en wil je dit nog zo graag onder anti-semitisme scharen, het is het niet. Hou gewoon op met je hobby van palestijntje bashen op mij af te reageren want dat heb ik niet verdient. Bij voorbaat dank.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
ChaimNimsky
Superposter

Mus schreef: 13 apr 2025 21:27
ChaimNimsky schreef: 13 apr 2025 21:05
Mus schreef: 13 apr 2025 20:17 Volgens mij heb ik post 1 al voldoende hier over gezegd, ik verwijs je bij deze dan ook terug naar die post. Hartelijk dank.

Ik verwijs je wederom terug naar post 1,...
Dat had je reeds gedaan, en daar gaf je toe dat je het prima vindt dat je Joden - want daar hadden we het over - "een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" noemt, net als later "een schijtvolk", omdat een relatief klein gedeelte van dat volk jouw volk iets aan had gedaan. Dat is antisemitisme.
Wat ik vind is binnen context waarin ik ben opgegroeid op geen haar naar anti-semitische wanneer die context er niet zou zijn zou je helemaal gelijk hebben.
Die zin snap ik niet. Heeft dat in de verste verte nog iets met de jaren '50 te maken waarin je ouders vluchtten vanwege het Israelische leger? Er is jou toch niets aangedaan door het Israelische leger toen je opgroeide?
Met andere woorden die context is er en als Palestijn heb ik het recht vinden wat ik vind al bevalt jou dat totaal niet, dus hou op met je hobby van palestijntje bashen want dat heb ik niet verdient. Bij voorbaat dank.
Nee, het Joodse volk "een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" en "een schijtvolk" noemen, is antisemitisme.
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 13 apr 2025 21:39
Mus schreef: 13 apr 2025 21:27
ChaimNimsky schreef: 13 apr 2025 21:05 Ja, daar gaf je toe dat je het prima vindt dat je Joden - want daar hadden we het over - "een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" noemt, net als later "een schijtvolk", omdat een relatief klein gedeelte van dat volk jouw volk iets aan had gedaan. Dat is antisemitisme.

Ik verwijs je wederom terug naar post 1,...
Dat had je reeds gedaan, en daar gaf je toe dat je het prima vindt dat je Joden - want daar hadden we het over - "een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" noemt, net als later "een schijtvolk", omdat een relatief klein gedeelte van dat volk jouw volk iets aan had gedaan. Dat is antisemitisme.
Wat ik vind is binnen context waarin ik ben opgegroeid op geen haar naar anti-semitische wanneer die context er niet zou zijn zou je helemaal gelijk hebben.
Die zin snap ik niet. Heeft dat in de verste verte nog iets met de jaren '50 te maken waarin je ouders vluchtten vanwege het Israelische leger? Er is jou toch niets aangedaan door het Israelische leger toen je opgroeide?
Met andere woorden die context is er en als Palestijn heb ik het recht vinden wat ik vind al bevalt jou dat totaal niet, dus hou op met je hobby van palestijntje bashen want dat heb ik niet verdient. Bij voorbaat dank.
Nee, het Joodse volk "een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" en "een schijtvolk" noemen, is antisemitisme.
Een ding, wel eens iets van overgeërfd trauma gehoord? Ik heb mijn ouders hun hele leven vreselijk zien lijden, angstig zien zijn en terug zien vallen in de herbeleving wanneer er iemand van jou volk in zicht kwam, dus ja ik heb als Palestijn vanwege dat nog altijd het recht te vinden wat ik vind dat jij dat niet begrijpt zegt alles over jou en niks over mij.

Nu kunnen we vervolgens wel een ja en nee spelletje gaan spelen ChaimNimsky maar dat gaat wat mij betreft niet gebeuren. Je zult gewoon moeten accepteren dat ik vanuit mijn verleden niet bepaald dol ben op jou volk, dat kan rot voor je aanvoelen maar dat zijn de feiten. Hier laat ik het verder bij, ik laat me door jou niet in de anti-semitisme hoek duwen alleen omdat jij de feiten zoals die daar voor mij liggen, et alle emotie van dien, niet kunt accepteren. Sucses er verder mee.
Laatst gewijzigd door Mus op 13 apr 2025 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

@Chaim,
Hoe groot is de joodse beweging (toen en nu) die zich distantieerde van de gebeurtenissen in Israël en heb opnam voor de Palestijnen?
Peter van Velzen
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
ChaimNimsky
Superposter

Mus schreef: 13 apr 2025 21:47Een ding, wel eens iets van overgeërfd trauma gehoord? Ik heb mijn ouders hun hele leven vreselijk zien lijden, angstig zien zijn en terug zien vallen in de herbeleving wanneer er iemand van jou volk in zicht kwam, dus ja ik heb als Palestijn vanwege dat nog altijd het recht te vinden wat ik vind dat jij dat niet begrijpt zegt alles over jou en niks over mij.
Had reeds gezegd dat ik je emoties begrijp: de jaren 50 waren een vreselijk decennium. Niet alleen voor jouw ouders, maar ook voor de slachtoffers van het antisemitisme in Oost-Europa onder Stalin in de jaren 50, de slachtoffers van de Hongaarse Opstand in 1956, de slachtoffers van de Algerijnse oorlog, die begon in 1954 en meer dan zeven jaar duurde, waar de Franse regering marteling en massamoorden beging, etc. Dat geeft geen van hen het recht om alle mensen van een volk onder de noemer "afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" en "een schijtvolk" te scharen -- laat staan dat jij dat mag, aangezien jij de jaren 50 niet zelf hebt meegemaakt. Het Joodse volk "een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" en "een schijtvolk" noemen, is antisemitisme.
Nu kunnen we vervolgens wel een ja en nee spelletje gaan spelen ChaimNimsky maar dat gaat wat mij betreft niet gebeuren. Je zult gewoon moeten accepteren dat ik vanuit mijn verleden niet bepaald dol ben op jou volk, dat kan rot voor je aanvoelen maar dat zijn de feiten.
Jij hebt de jaren 50 niet meegemaakt zoals je ouders en jij bent geen slachtoffer van het Israelische leger.
Peter van Velzen
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Weet je wat het is ChaimNimsky jij kunt het ook niet helpen dat je kennelijk niet in staat bent je in te leven in een ander mens dan jezelf kennelijk. Zoals gezegd ik laat je lekker verder in je eigen vet gaar koken, ik ben er verder wel zo’n beetje klaar mee. Dag 💐
Peter van Velzen
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

NIEMAND heeft ooit het recht om wat voor volk dan ook onder de noemer "afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" en "een schijtvolk" te scharen!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
ChaimNimsky
Superposter

lost and not found yet! schreef: 13 apr 2025 23:01 NIEMAND heeft ooit het recht om wat voor volk dan ook onder de noemer "afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" en "een schijtvolk" te scharen!
Klopt.
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Voor ik hier ging schrijven was ik door jarenlange therapie uitstekend in staat de boel te relativeren en zelfs
in staat iets van vergeving te ervaren helaas blijkt nu dat ik nog niet diep genoeg gegaan ben want de relativering is samen met de vergeving de deur uitgevlogen in dit hol van de leeuw. Dank heren, dat jullie me helpen nog dieper te duiken dan ik al gedoken ben. Alles om de onderste steen boven te halen. 💐
Peter van Velzen
Laatst gewijzigd door Mus op 13 apr 2025 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

ChaimNimsky schreef: 13 apr 2025 23:05
lost and not found yet! schreef: 13 apr 2025 23:01 NIEMAND heeft ooit het recht om wat voor volk dan ook onder de noemer "afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" en "een schijtvolk" te scharen!
Klopt.
En daarbij, volgens mij is Mus de eerste in de wereldgeschiedenis die een volk een ”afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk” en “een schijtvolk” noemt!

De Duitsers zijn ondanks het starten van de tweede wereldoorlog nooit zo genoemd als volk, de Russen vanwege het starten van de oorlog met Oekraïne ook niet! Zelfs de Amerikanen, ondanks hun bemoeienis in zoveel oorlogen, al dan niet gestart, zijn nooit een “afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk” en een “schijtvolk” genoemd!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Gesloten